۷ آبان ۱۳۹۷

با پیشرفت رو به رشد در فناوری و تکنولوژی و تنوع در ابزار و روش های تبلیغاتی، در دنیای امروزی رقابت و حساسیت در شیوه تبلیغات و بازاریابی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان ابزارهای تبلیغاتی بسیار متداول و کارآمدی وجود دارند که استفاده از آنها همراه با رعایت اصول تبلیغاتی می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. ابزارهایی همانند کاتالوگ، بنر، پوستر، بروشور، تراکت، کارت ویزیت و غیره که لازم است در طراحی هر یک به نکات متفاوتی توجه داشت. در این مقاله قصد داریم مطالبی در خصوص نکات مهم در طراحی کاتالوگ ها ارائه نماییم.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ ها

۱_تعیین هدف

در آغاز طراحی کاتالوگ می بایست توجه داشته باشید که هدف مصرف کننده از سفارش آن محصول چیست و چرا از آن محصول استفاده می شود. به انتظارات و توضیحات خریدار با دقت گوش فرا دهید و سبک طراحی خود را مطابق با نیازهای او تعیین نمایید. بسیاری از خریداران شما در سابق نیز کاتالوگ داشته اند و در واقع علت طراحی مجدد نامناسب بودن نمونه های پیشین می باشد. توجه داشته باشید که امکان دارد مشکل از طرح نباشد بلکه به دلیل عدم تناسب میان نیاز مشتری و طراحی کاتالوگ نتیجه مورد نظر حاصل نشود.

۲_محدود نمودن فونت ها

در طراحی کاتالوگ ها نیازی به استفاده از فونت های زیاد نیست. برخی از طراحان تصور می کنند که با افزایش تعداد صفحه های یک بروشور می بایست از فونت های بیشتری بهره برند تا به گیرایی آن افزوده شود، اما این تصور اشتباهی است. توصیه می شود شما از سه فونت مختلف در طراحی کاتالوگ استفاده کنید، اولی در عناوین اصلی، دومی برای عنوان های فرعی و سومی برای متن و نوشته های صفحات.

۳_تعیین کاغذ مناسب

تعیین جنس و سایز کاغذ در طراحی کاتالوگ بسیار اهمیت دارد، انتخاب رنگ های مورد استفاده برای کاغذهای گوناگون، تفاوت خواهد داشت. طراحی برای یک کاتالوگ سایز A4 و سایز A5 بسیار متفاوت می باشد؛ بنابراین پیش از هرچیز مشخصات کاغذ مورد استفاده ی خود را تعیین نمایید.

۴_رعایت اصول نگارشی

در کل توجه زیادی به رعایت اصول نگارشی، ویرایش و بازبینی متن و تعیین مناسب عنوان ها در طراحی کاتالوگ نمی شود. در صورتی که مهم ترین قسمت برای انتقال اطلاعات به خوانندگان یک کاتالوگ، نوشته ها و متن های آن می باشند و مشخص نمودن آنها کمک بسیاری به تعیین سایز تصاویر و چیدمان صفحات داخلی در طراحی کاتالوگ خواهد کرد.

۵_طراحی کاتالوگ با استفاده از کاغذ و قلم

پیش از اینکه ایده های خود را در نرم افزارهای گرافیکی اجرا کنید، طرح اصلی و شکل کلی کاتالوگ را با استفاده از دست بکشید. زیباترین ایده های طراحی و حتی فیلم های سینمایی در آغاز با طراحی روی کاغذ ایجاد شدند. با گذشت مدت دو هفته، دو یا سه طرح اصلی را مهیا نموده و به مشتری خود ارائه دهید. هرکدام که در نهایت تأیید شد روی کامپیوتر اجرا کنید.

۶_تناسب طراحی کاتالوگ با زمینه کاری

طرح شما می بایست پس از انتشار و رسیدن به دست اشخاص حس خوبی را در نگاه اول انتقال دهد. برای نیل به این هدف لازم است بین محصول عرضه شده، طرح شما، زمینه کاری شرکت و مشتریان هدف شرکت تناسب لازم ایجاد شود. به طور مثال چنانچه مشغول طراحی کاتالوگ برای یک موسسه خیریه هستید نبایست کاتالوگ خیلی گران و شیک طراحی کنید چرا که امکان دارد اشخاصی که آن را می بینند با خود تصور کنند که چه هزینه بالایی برای این طراحی صرف شده است! ولی برای معرفی محصول جدید یک شرکت بزرگ لازم است شما تا جایی که امکان دارد به طراحی متنوع و خاص و همچنین کیفیت کاغذ توجه نمایید.

۷_عکاسی از محصولات کاتالوگ

به منظور افزایش کیفیت طراحی کاتالوگ به ویژه برای محصولات یک شرکت گرفتن عکس های صنعتی از محصولات ضروری است. به دست آوردن تصاویر مناسب کمک بسیاری به زیباتر شدن طرح پایانی بروشور خواهد کرد. چنانچه توانایی پرداخت هزینه های لازم برای عکاسی از محصولات را نداشته باشید یا به هر علت دیگری چاره ای به جز استفاده از تصاویر اینترنتی ندارید در انتخاب خود نهایت ظرافت و دقت را رعایت نمایید. تصاویری را تعیین کنید که واقعی به نظر برسند و با سایر تصاویر دیده شده تفاوت داشته باشند.

در میان شیوه های بازاریابی، طراحی بروشور و کاتالوگ اثرات فراوانی بر اعتبار شرکت نزد مشتریان دارد و مناسب ترین شیوه ممکن برای معرفی خدمات و محصولات شرکت ها می باشد. ضمن اینکه توجه به این مسئله و عرضه بهترین ها میتواند مشتریان سابق شما را به همکاری مجدد با شما تشویق نماید.

نکات خواندنی در مورد کاتالو... روش هایی برای طراحی یک بروش... نکاتی در خصوص طراحی کتابهای... طراحی جلد کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =