صفحه‌آرایی، یک علم ‎است که متأسفانه در ایران، به آن‌ توجه زیادی نمی‌شود؛ به طوری که به محض اینکه کار تایپ کتابی تمام می‌شود، بلافاصله برای چاپ، روانه چاپخانه می‌شود؛ در حالی که یک صفحه‌آرای حرفه‌ای باید کتاب را از لحاظ چیدمان عناصر صفحه، مرتب کرده تا خواننده بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و از خواندن آن لذت ببرد.‎‎‎ گاهی یک صفحه‌آرایی حرفه‌ای می‌تواند حتی باعث کم شدن فضاهای خالی در کتاب و در نتیجه مصرف کمتر کاغذ و در نهایت پایین آمدن قیمت آن شود.

مطمئنا تا به حال با کتاب ها، مجلات یا بروشورهایی مواجه شده اید، که جدا از محتوا، از نظر بصری شما را ترغیب به مطالعه کرده باشند. با توجه به تعدد محصولات فرهنگی و تبلیغاتی، این طراحی و شکل ظاهری آنها است که باعث وجه تمایز و هویت بخشی یک اثر می شود که نیازمند تخصص و تجربه کافی طراح و صفحه آرا در طراحی و اجرای آن دارد. برای مثال در طراحی یک کتاب ساده نوشتاری می توان با رعایت اصول و قواعد و اعمال جزییات باعث ایجاد جذابیت و تاثیر گذاری بیشتر روی مخاطب شد، این موارد می تواند شامل مواردی نظیر چیدمان، فواصل، انتخاب فونتها، ستون ها  و غیر باشد.

صفحه آرایی شاخه ای از هنرهای گرافیک است که موضوع آن ایجاد روابط مناسب و موزون بصری بین عناصر نوشتاری و تصویری در فضای مورد نظر می باشد و باعث جلب توجه مخاطب شود که او را به پیگیری، ترغیب و خواندن آن وادار کند.انتخاب قالب و عناصر مناسب گرافیکی با توجه به محتوای موجود و قرارگیری درست آنها در کنار متون و تصاویر موجود موضوع مهمی است که در صفحه آرایی حرفه ای به آن توجه به سزایی می شود و می توان گفت وظیفه اصلی صفحه آرایی ایجاد ارتباط این چنین است.

در صفحه آرایی پارامتر های مختلفی مانند انتخاب نوع فونت و سایز مناسب تیتر، روتیتر،‌ میان تیتر، سوتیتر، پاورقی، متن کلی و… ، تعداد ستون های متن، قالب قرارگیری متن و تصاویر،‌ محل قرارگیری اطلاعات سرصفحه و شماره صفحه، قالب صفحات شناسنامه، فهرست، سرفصل، بخش و… در نظر گرفته می شود.البته در صورت نیاز به تمامی این موارد قبل از شروع صفحه آرایی، در مرحله طراحی قالب کلی (یونیفرم) یک کتاب یا مجله، طراحی و مشخص می گردد.

در طراحی و صفحه آرایی کتاب، نشریات، کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی با توجه به موضوع محصول شما باید قطع مناسب را برای آن در نظر گرفت. قطع های زیر بطور معمول و رایج در موارد زیر استفاده می شود، البته در موضوعات مختلف با توجه به نیاز و محتوا می توان قطع های متفاوت را برای آنها در نظر گرفت.

  • کتاب های رمان و شعر: رقعی
  • کتاب های عمومی: وزیری
  • کتاب دانشگاهی و آموزشی: معمولا وزیری
  • مجلات و نشریات: رحلی (A4)
  • کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی: رحلی (A4)

برای مشاهده انواع قطع های رایج به این صفحه مراجعه کنید.

ابزار مناسب یکی دیگر از مولفه های دست یابی به محصولات ایده آل است، که در نشر آنلاین جهت طراحی و صفحه آرایی از نرم افزار تخصصی ایندیراین (InDesign) به همراه نرم افزارهای فتوشاپ (Photoshop) و ایلوستریتور (Illustrator) برای دست یابی به خروجی با کیفیت بهره گرفته می شود.