جلد کتاب، مجله، کاتالوگ یا بروشور تبلیغاتی اگر مهمترین قسمت آنها نباشد، می توان آنرا جزو مهمترین قسمت های تشکیل دهنده یک محصول در نظر گرفت. جلد می تواند روی تاثیر پذیری خوانندگان، انتقال مفاهیم، فروش و بازاریابی کتاب، مجله، بروشور و … تاثیر فراوان داشته باشد. بخش عمده ای از جذب مخاطبان یک کتاب یا یک محصول، بستگی به طراحی جلد آن بعنوان اولین عنصر دیداری دارد، هرچه جلد جذاب تر و زیباتر باشد این موفقیت نیز سریع تر حاصل می شود.

توجه به محتوا و طراحی یک جلد مرتبط و جذاب هنری، نیازمند دانش،‌ فکر خلاق و تجربه کافی در این زمینه می باشد.
در مواردی با توجه به ارتباط و محتوای یک سری محصولات می توان برای طراحی جلد آنها از یک قالب کلی (یونیفرم)  ثابت با امکان ایجاد تغییرات محدود در قسمت های مشخص از طرح؛ برای یکپارچه سازی و اتحاد بین محصولات بهره گرفت.

جلد کتاب

قسمت های تشکیل دهنده جلد کتاب
جلد کتاب از سه قسمت روی جلد، پشت جلد و عطف کتاب که رابط و میان پشت و روی جلد است تشکیل شده است. عطف کتاب همان قمستی از جلد است که روی جلد تمام می شود و با فاصله عطف کتاب پشت جلد آغاز می گردد. وقتی کتابی در کتابخانه قرار می دهیم، تنها عطف کتاب دیده میشود. به همین دلیل است که اصلی ترین قسمت جلد کتاب محسوب می شود و آغاز کننده تعامل کتاب با خواننده می باشد. زیرا با دیدن و خواندن عطف کتاب است که خواننده آنرا از داخل کتابخانه انتخاب می کند. بنابراین باید اطلاعات ثبت شده در عطف کتاب کامل و طراحی آن مجزا از سایر قسمت های جلد کتاب باشد، هرچند که به دلیل پاره ای از مسائل که در قسمت مراحل طراحی جلد کتاب به آن اشاره می کنیم، در ایران عطف کتاب مجزا از بقیه جلد طراحی نمی گردد.

عناصر تشکیل جلد کتاب
عناصر تشکیل دهنده روی جلد کتاب شامل : نام کتاب ، سوتیتر که توضیحی است در مورد موضوع یا نام کتاب، تصاویر احتمالی انتخاب شده برای روی جلد یا فرم والمانهای طراحی شده برای روی جلد کتاب به همراه رنگ ها، نام نویسنده یا گرداوری کننده کتاب، نام مترجم احتمالی، نام ناشر کتاب، تعداد دفعات چاپ کتاب (چاپ اول، دوم ، …).
عطف کتاب نیز محتملا باید حاوی اطلاعات روی جلد باشد. زیرا همانطور نوشتیم هنگام قرار گیری کتاب در کتابخانه، این عطف کتاب است که دیده میشود. بنابراین باید اطلاعات نام کتاب، نویسنده ، ناشر و تعداد چاپ آن مشخص گردد.
پشت جلد قسمتی است که معمولا برای تبلیغات کتاب استفاده می گردد و طراحی آن و المانهای تشکیل دهنده آن کاملا اختیاری و سلیقه ای می باشد. معمولا برای جلب نظر مخاطب، قسمت مفید یا خوانندی کتاب به صورت چند خط، در پشت کتاب چاپ می شود. گاهی هم اطلاعات و سوابق نویسنده کتاب برای ایجاد انگیزه از خرید کتاب در آن لحاظ می گردد. برخی ناشران نیز، لیستی از کتابهای منتشر شده همان انتشارات یا کتابهای منتشر شده همان نویسنده کتاب را در پشت جلد، چاپ می کنند. همانطورکه گفته شد، تمامی این ترکیبات اختیاری و سلیقه ای میباشد.

طراحی روی جلد کتاب
می توان رنگ روی جلد را یکدست با بقیه قسمت های کتاب در نظر گرفت یا روی جلد را کاملا مجزا از پشت آن طراحی کرد. استفاده از تصاویر و عکس بیشتر در کتابهای عمومی یا اصطلاحا public استفاده می شود و از اشکال و فرم ها می توانید در طراحی جلد کتابهای غیر پابلیک استفاده نمود، البته هیچ اجباری برای این موضوع وجود ندارد و اختیاری است. نکته مهم در طراحی روی جلد آنست که بهتر است المانهای موجود در روی جلد به سمت داخل کتاب سوق داده شوند و جهت دار باشند تا از نظر روانی خواننده به باز کردن کتاب و دیدن داخل کتاب ترغیب شود.
گاهی طراحی جلد تنها به صورت نوشتاری یا تایپو گرام استفاده می شود و از عکس یا فرم در آن استفاده نمیشود. این نوع طراحی برای کتابهای مذهبی شاید بیشتر استفاده شود. اما برای کتابهای کودکان توصیه نمیشود.

طراحی پشت جلد کتاب
همانطور که گفته شد، از پشت جلد معمولا جهت تبلیغات استفاده می گردد و معمولا سلیقه ای طراحی میشود. در ایران طراحی جلد کتاب معمولا یکدست انجام می شود. یعنی رنگ روی جلد و گاهی عناصر والمانهای آن تا پشت جلد امتداد می یابد. بهتر است بجز قیمت نام ناشر نیز در پشت جلد تکرار شود. خلاصه ای از کتاب یا قسمت مهم کتاب و یا طرح سوالی از موضوع کتاب، می تواند انگیزه خرید و خواندن کتاب را فراهم آورد.