پیش از این اشاره شد که آثار چاپی بسیار متنوعند و هر اثرچاپی باید متناسب با مخاطب آن باشد. در زیر فهرستی از انواع آثار چاپی و شرح مختصری درباره آن ارائه شده است.

آثار چاپی اطلاع رسانی

  • خبرنامه
  • بروشور
  • دستورالعمل
  • کاتالوگ
  • فهرست
  • مقاله
  • مجله
  • گزارش
  • راهنما
  • کتابچه
  • آگهی
  • پوستر

اوراق اداری

  • سربرگ
  • کارت ویزیت
  • پاکت
  • فاکتور
  • برچسب
  • دفترنامه
  • سررسید نامه

مراسلات شخصی

  • پست مستقیم
  • دعوت نامه
  • پرسشنامه
  • برگه درخواست
  • برگه نظرسنجی

آثار تبلیغی

  • آگهی
  • اعلامیه
  • پوستر
  • دعوتنامه
  • تقویم
  • اطلاعیه
  • بروشور
  • پیشنهاد
  • کارت پستال
  • دفترچه راهنما
  • پست مستقیم

اقلام خاص تبلیغاتی: قلم، دفترچه، تی‌شرت، ساعت، کارت پستال، لیوان.

خبرنامه

خبرنامه نوعی آگهی دوره‌ای است. قطعه اطلاع‌رسانی که برای مخاطبین خاص با علایق مشترک است. خبرنامه‌های مختلفی برای همه نوع گروه‌های خاص از متخصصین مالی گرفته تا افراد علاقمند به محیط زیست تا علاقمندان به اتومبیل تا مدیران وجود دارد.

کتابچه دستورالعمل

از این کتابچه‌ها به عنوان مرجعی برای آموزش نحوه استفاده یا راه‌اندازی یک محصول استفاده می‌شود. معمولا اطلاعاتی کاربردی و آموزشی هستند.

کاتالوگ

کاتالوگ یک اثر چاپ از نوع پست مستقیم است که به خانه‌ها فرستاده می‌شود و تلاش دارد تا محصولاتی را از لباس تا لوازم آشپزخانه را معرفی و به فروش برساند.کاتالوگ انواع مختلف دارد؛ از ساده تا حرفه‌ای.

بروشور

ابزاری است برای بازرگانان یا تولیدکنندگان که در آن فعالیت‌ها و محصولات خود را معرفی و تبلیغ می‌کنند. همچنین روشی برای ترویج اطلاعات درباره بهداشت عمومی یا یک واقعه خاص. اندازه بروشورها متفاوت است. از ۲۷*۲۱ سانتی‌متر یا ۳۵*۲۱ سانتی‌متر و به‌صورت شخصی پست می‌شود و یا متناسب با قطع استاندارد پاکت نامه است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر باشد، ممکن است اندازه بروشور ۴۲*۳۵ سانتی‌‌متر باشد و به‌صورت کتابچه تا بخورد.

بیشتر بخوانید  تفاوت بروشور با کاتالوگ

آگهی‌های تبلیغاتی

آگهی‌های تبلیغاتی تلاش دارند تا چیزی را تبلیغ و ترویج کنند. این نوع آگهی‌ها به هر شکل و هر اندازه‌ای می‌توانند باشند. گاه به‌صورت خبرنامه‌اند و گاه در قالب پوستر و یا حتی بروشور. وقتی به آگهی تجاری فکر می‌کنیم، معمولا آگهی‌های مندرج در روزنامه‌ها، مجلات و آگهی‌های بازرگانی تلویزیون به ذهنمان می‌رسد. اما آگهی‌ها در کجا می‌توانند باشند، در وسایل حمل و نقل عمومی، در سالنامه‌ها، کتابهای راهنمای تلفن و .. . وظیفه اصلی آگهی تبلیغاتی ترغیب مخاطبین به خرید یک کالا یا خدمات خاص است.

پوستر و خبرنامه

حذف اصلی پوستر و خبرنامه، اطلاع‌رسانی به طیف گسترده‌ای از مخاطبین درباره یک رویداد یا نمایشگاه خاص است. در این نوع آثار اطلاعات یا شرح تصویر بسیار محدود و کم حجم است.

آثار تجاری

تمامی آثار چاپی مربوط به یک واحد تجاری اعم از کارت ویزیت، سربرگ، پاکت، فاکتور باید جلوه‌ای واحد داشته باشند و به نظر رسد که همگی متعلق به یک شرکت هستند. همگی باید طرح واحدی داشته باشند و تصویری کلی از شرکت ارائه دهند.

سربرگ و پاکت

در سربرگ معمولا نام شرکت، نشانه (یا آرم)، آدرس، شماره تلفن و فاکس درج می‌شود. این نوع آثار هویت و تصویر شرکت را تثبیت می‌کنند.

طرح روی پاکت هماهنگ با سربرگ است و معمولا شبیه به نسخه خلاصه شده‌ای از آن است و شامل نشانه و آدرس شرکت است.

کارت ویزیت

کارت ویزیت نیز همچون سربرگ معرف تصویر کلی شرکت است و می‌تواند به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده شود. معمولا کارت ویزیت را به سفارش دهندگان و مشتریان بالقوه آینده می‌دهند و باید جلوه‌ای تأثیرگذار داشته باشد. اطلاعات درون کارت ویزیت باید قانونی و به شیوه‌ای مطلوب ارائه شود.

بیشتر بخوانید  انتظام بخشیدن به متن

پست مستقیم

برخی از نمونه‌هایی که در اینجا به آنها اشاره شد، می‌توانند به‌عنوان آثار تبلیغی پست مستقیم شمرده شوند. پست مستقیم یکی از اصلی‌ترین و موفق‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی امروز است. این آگهی‌ها ممکن است به صورت کاتالوگ، اعلانیه، خبرنامه، نامه‌های شخصی یا خبرنامه‌هایی باشند و در قیاس با تبلیغات دیگر تأثیر بیشتری بر مخاطبین خاص می‌گذارد. شرکت‌های تجاری فهرست‌هایی از مشخصات مصرف‌کنندگان خود را برحسب سن، درآمد، علایق خاص، تعداد فرزندان و جنس و غیره مشخص می‌کند، می‌خرند. احتمالا متوجه شده‌اید که به‌هنگام پرکردن ضمانت‌نامه یک محصول، کاتالوگی از محصولات مشابه به آدرس شما پست می‌شود. میزان موفقیت پست مستقیم نسبتا بسیار بالاست. پست مستقیم معمولا یک ساز و کار خودکار، یک برگه درخواست یا پرسشنامه دارد و لذا سازنده اگر تبلیغات کارایی داشته باشد، به‌ سرعت به این اطلاعات پی می‌برد.

طراحی مجلات چگونگی یافتن ایده جدید برای... روش ایجاد کادر در نرم افزار... ویراستاری چیست؟...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 12 =

نمونه کارهای اخیر

طراحی مجلات با گرافیک مطبوعاتی (تعیین مشخصات ساختار صفحات) تفاوت بروشور با کاتالوگ خصوصیات یک بروشور پربازده بولتن یا خبرنامه چیست؟ کاتالوگ چیست؟ بروشور چیست؟