مهم‌ترین جنبه ی جذابیت یک مجله را گرافیک و صفحه‌آرایی عالی آن مشخص می‌کند، شاید این جمله را به این شکل نیز می توان گفت که تکنیک‌های گرافیکی مجلات، امری ضروری، لازم و غیرقابل اجتناب است؛ چرا که وقتی مجله‌ای در پیش‌خوان روزنامه‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های تصویرسازی پرزرق و برق مجلات می‌باشد، این طراحی و صفحه آرایی حرفه ای است که باعث جذب مخاطب و فروش مجلات می شود. از این‌روست که صفحه‌ بندی و طراحی مجله نوعی اصول تبلیغی نیز به شمار می‌رود و گرافیست‌های مجلات می‌بایست دارای تخصص و تجربه کافی در این زمینه باشند.

طراحی و صفحه آرایی مجله را می توان اینگونه توصیف کرد: ساماندهی و ایجاد روابط منطقی و منظم بین عناصر نوشتاری (تیتر، سوتیتر، زیرتیتر، میان تیتر، لید و متن) و عناصر تصویری (تصاویر، طرح ها، تصویرسازی ها، شکل ها، نمودارها و …) و فضاهای خالی (فضای منفی/سفید) در دو صفحه مقابل هم، در جهت دست یابی به زیبایی، جذابیت، سهولت در خواندن و ایجاد اشتیاق در خواننده را صفحه آرایی مجله می گویند. طراح و صفحه آرا باید مقالات خام را بصورتی خلاقانه، زیبا و در حال یکپارچه و منظم صفحه بندی کند که نه تنها خواننده خسته نشود بلکه راغب به مطالعه و پیگیری مطالب مجله گردد.
صفحه‌آرایی مجله اگر چه کاری ذوقی و احساسی است، ولی قانون‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شده و مشخصی دارد. به طور طبیعی در پس هر یک از این دستورالعمل‌ها، استدلاهای حسی، منطقی و تجربی نهفته است. از زمانی که صفحه بندی در نشریه‌ها مورد توجه قرار گرفت، اختلاف بین روزنامه و مجله آشکار شد.

طراحی و صفحه آرایی مجله به سه بخش تقسیم می شود که شامل طراحی ساختارکلی (یونیفرم)، صفحه آرایی و طراحی جلد می شود.
در طراحی و صفحه آرایی مجله مواردی متعدد و مختلفی وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد، مواردی نظیر گرید بندی، نوع و نحوه ی قرار گیری تیتر/روتیتر/سوتیتر/زیر تیتر/ لید/میان تیتر/متن، نحوه ی قرار گیری تصاویر و عناصر گرافیکی، نسبت و میزان فضاهای مثبت و منفی، شکل قرار گیری توضیحات/لیبل ها/ اعداد، فرم و نحوه ی قرار گیری نام نویسنده، فرم و نحوه ی قرار گیری اطلاعات سرصفحه و شماره صفحه، نحوه تقسیم بندی و بخش بندی مطالب و … می باشد و در طراحی و صفحه بندی مجله به آنها پرداخته می شود.

با توجه به تنوع و گستردگی مجله ها از نظر موضوع، محتوا و مخاطبان، باید ساختار متفاوتی را برای طراحی و صفحه آرایی هر مجله طراحی و تعیین کرد.

ساختار کلی (یونیفرم) مجله
بطور کلی می توان گفت در طراحی ساختار کلی مجله به تعیین نوع و روش چیدمان و قرارگیری عناصر نوشتاری و بصری پرداخته می شود. بطور معمول طراحی ساختار کلی مجله در دو بخش انجام می گیرد، طراحی ساختار کلی جلد و طراحی ساختار کلی متن. طراحی ساختار کلی بعنوان اساسی به طراحی و صفحه آرای مجله این امکان را می دهد تا مجله را بطور یکپارچه و قاعده مند طراحی و صفحه آرایی کند. 

طراحی جلد مجله
می توان گفت جلد مجله مهم‌ترین جزء یک مجله را تشکیل می‌دهد؛ مخاطبین از جلد به عنوان سریع‌ترین و آسان‌ترین رابطه بین چشم و مطالب درونی مجله سود می‌برند لذا برای جذب و جلب‌توجه نمودن ابتدایی و به دام انداختن چشم خوانندگان احتمالی طراحی ویژه و هنرمندانه شرط اساسی می‌باشد. غالباً ساختار جلد مجله باید به شکلی طراحی شود که دارای شخصیت خاص خود باشد و در ذهن مخاطب ثبت شود تا به مخاطب به سهولت در بین ده ها مجله، مجله مورد نظر خود را بیابد. یکی از بهترین عوامل گره‌زنی چشم مخاطب با مجله به واسطه اسم مجله است. البته فراموش نکنید طراحی اسامی نباید به قدری عجیب‌الخلقه شود که سردرگمی بیننده و پس زدن آن را به همراه داشته باشد.

معمولاً در طراحی جلد مجله از یک تصویر واقعی، تصویرسازی، طراح گرافیکی و یا تصویر ترکیبی بعنوان تصویر اصلی روی جلد استفاده می شود، که با تیترهای مطالب مهم مجله و در مواقعی چند تصویر کوچک از مطالب مهم چیدمان و طراحی می شوند.

تعرفه طراحی و صفحه آرایی مجله