صفحه‌آرایی مجله اگر چه کاری ذوقی و احساسی است، ولی قانون‌ها و دستورالعمل‌های تدوین شده و مشخصی دارد. به طور طبیعی در پس هر یک از این دستورالعمل‌ها، استدلاهای حسی، منطقی و تجربی نهفته است.از زمانی که صفحه‌آرایی در نشریه‌ها مورد توجه قرار گرفت، اختلاف بین روزنامه و مجله – که تا آن زمان یکی بود – آشکار شد. به عبارتی صفحه‌آرایی (لی آوت)، جریان طرح ریز و الگوی بصری مجله شد.

مهم‌ترین بعد یک مجله را گرافیک و صفحه‌آرایی ممتاز آن مشخص می‌کند، شاید بتوان جمله را بدین سان گفت که تکنیک‌های گرافیکی مجلات، امری ضروری، لازم و غیرقابل اجتناب است؛ چرا که وقتی مجله‌ای در پیش‌خوان روزنامه‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های تصویرسازی پرزرق و برق مجلات می‌باشد. از این‌روست که صفحه‌آرایی و طراحی مجلات نوعی اصول تبلیغی به شمار می‌رود و گرافیست‌های مجلات می‌بایست علاوه بر دانش گرافیکی لازم و تجربه کافی، از علم روان‌شناسی در جذب مشتری نیز آگاه باشد.

جلد مجلات مهم‌ترین جزء یک مجله را جلد آن تشکیل می‌دهد؛ مخاطبین از جلد به عنوان سریع‌ترین و آسان‌ترین رابطه بین چشم و مطالب درونی مجله سود می‌برند لذا برای جذب و جلب‌توجه نمودن ابتدایی و به دام انداختن چشم خوانندگان احتمالی طراحی ویژه و هنرمندانه شرط اساسی می‌باشد. بهترین گره‌زنی چشم مخاطب به واسطه اسم مجله است. البته فراموش نکنید طراحی اسامی نباید به قدری عجیب‌الخلقه شود که سردرگمی بیننده و پس زدن آن را به همراه داشته باشد.