در ارزیابی محتوای یک رسانه آموزشی بهتر است مواردی از قبیل یکپارچگی و عدم تناقض، دقت، مناسبت داشتن، شفافیت، مقبولیت، خلاقیت و جذابیت مضامین آن مورد بررسی قرار گیرد.

یکپارچگی و عدم تناقض

محتوای بروشور و پمفلت لازم است بدون تناقض و یکپارچه باشند. معمولاً در ارزیابی بروشور و پمفلت دو مورد مورد بررسی قرار می گیرند.

  •  آیا محتوای درج شده در بروشور یا پمفلت با اطلاعات دیگر منابع معتبر سازگار می باشد و تناقضی وجود ندارد؟
  •  آیا محتوای بروشور یا پمفلت یکپارچه می باشد و اطلاعات درج شده در تناقض با یکدیگر نیستند؟

دقت

دقت محتوا طبق ۲ معیار مورد بررسی قرار می گیرد، ابتدا داشتن اعتبار علمی که وجود نویسنده و ویراستار علمی و به کار گیری منابع دارای اعتبار می تواند نشان دهنده ی آن باشد و ثانیاً روش صحیح نگارش متن می باشد که با ارزیابی متن از لحاظ املایی، ضوابط نگارش و دستور زبان مورد بررسی قرار می گیرد.

  •  آیا در نگارش متون دقت کافی اعمال شده است؟ به غلط املایی، دستور زبان و ضوابط نگارش دقت فرمایید.
  •  آیا محتوای بروشور یا پمفلت دارای اعتبار علمی می باشد؟ به سطح دانش ویراستار و مؤلف و همچنین اعتبار منابع علمی به کار برده شده توجه نمایید.

مناسبت داشتن

محتوای درج شده در یک بروشور یا پمفلت می بایست طوری تهیه شود که با ویژگی ها و خصوصیات مخاطبین در تناسب باشد. در این قسمت بررسی ۲ مورد اهمیت فراوان دارد.

  • محتوای درج شده تا چه اندازه با ویژگی های روانشناختی و رفتاری مخاطبان در تناسب است؟ طبق سطح علمی، نحوه نگرش و رفتارهای مخاطبین میزان تناسب محتوا را مورد بررسی قرار دهید.
  • محتوای درج شده تا چه اندازه با ویژگی های فرهنگی و دموگرافیک مخاطبین در تناسب است؟ به تناسب محتوا با تحصیلات، جنس و سن مخاطب دقت فرمایید و عدم وجود تفاوت فرهنگی را در نظر داشته باشید.
بیشتر بخوانید  نکاتی در خصوص طراحی کتابهای درسی

شفافیت

محتوای درج شده در یک بروشور یا پمفلت می بایست برای خواننده به طور آشکار و کاملا واضح، قابل درک باشد. اجتناب از به کار بردن لغات ادبی، فنی و تخصصی در نوشته موجب درک راحت تر مطلب می شود. در این قسمت بررسی ۲ مورد زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد.

  • آیا در متن ارائه شده از به کار بردن لغات فنی و اصطلاحات تخصصی و علمی اجتناب شده است؟
  • پیام مورد نظر تا چه اندازه به طور آشکار بیان شده است؟

خلاقیت

وجود نوآوری و خلاقیت در محتوای یک بروشور یا پمفلت ارزش آن را می افزاید. در این قسمت بررسی آن نمونه با نمونه های مشابه توصیه می شود.

  • محتوای درج شده تا چه اندازه با نمونه های مشابه تفاوت دارد؟

جذابیت

محتوای درج شده در یک بروشور یا پمفلت می بایست توجه خواننده را به خود جلب کند. ارزیابی جذابیت محتوای ارائه شده برای مخاطبین با نظرسنجی مخاطب و اطلاع از میزان استقبال مخاطب امکان پذیر است، اما در بررسی آن به وسیله ارزياب تا اندازه ای به نظر وی نیز مربوط می شود. در این قسمت به بررسی در مورد زیر توجه می شود.

  • محتوای درج شده تا چه اندازه جذاب می باشد و توجه مخاطب را به خود جلب می کند؟

مقبولیت

محتوای درج شده در یک بروشور یا پمفلت می بایست مورد پذیرش مخاطب واقع شود. هنگامی که مؤلف و تولیدکننده محتوا، سازمان پشتیبان کننده آن و یا ارائه دهندگان بروشور یا پمفلت مورد تأیید و پذیرش مخاطبان واقع شوند، محتوا بیشتر مورد تأیید و پذیرش قرار می گیرد. در بررسی این قسمت به دو مورد زیر دقت نمایید.

  • ارائه کنندگان بروشور یا پمفلت تا چه اندازه مورد پذیرش مخاطبین واقع شده است؟ توصیه می شود به مقبولیت اجتماعی، فرهنگی و علمی توجه کنید.
  • تهیه کنندگان و نویسندگان بروشور یا پمفلت تا چه اندازه مورد تأیید مخاطبین می باشند؟ به مقبولیت علمی، فرهنگی و اجتماعی توجه نمایید.
بیشتر بخوانید  نکات کلیدی طراحی جلد مجله

طراحی مجلات چگونگی یافتن ایده جدید برای... روش ایجاد کادر در نرم افزار... ویراستاری چیست؟...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پانزده =

نمونه کارهای اخیر