۲۱ آبان ۱۳۹۶

پمفلت نوعي رسانه آموزشي است. در ابعاد كاغذ  A4 تهيه مي شود و به طور معمول به سه قسمت تقسيم ميگردد. اين رسانه مي تواند آموزشي، هشدار دهنده و يا تبليغاتي باشد. پمفلت به عنوان يك تقويت كننده يادگيري براي جلسات گروهي و آموزشهاي فردي مورد استفاده واقع مي شود. به عنوان يك ياد آورنده نكات مهم جلسه آموزشي عمل مي كند. اين رسانه را در مكان ها ي عمومي و به هنگام درخواست افراد ميتوان به آنها ارائه نمود. موضوعات عمده در بررسی پمفلت می تواند هر چیزی باشد از جمله بيماري ها، معرفي وسايل و روش ها، رفتارهاي بهداشتي و …

اصول كلي كه جهت تهيه اين رسانه مي بايست در نظر باشد عبارت است از : منطبق بودن مطالب و تصاوير با شرايط محلي موجود – استفاده از تصاوير و رنگهاي جالب – بر خورداري از زبان ساده و قابل فهم براي گروه هدف مورد نظر پمفلت – داشتن پيام هايي كه مي بايست كوتاه و مرتبط با موضوع پمفلت باشد و ذكر آدرسي جهت پاسخگوئي به سوالاتي كه ممكن است به دنبال مطالعه پمفلت براي مخاطب پيش بيايد.

رسانه پمفلت در سه قسمت زیر بررسي مي شود :
۱- روي جلد
۲- صفحات داخلي
۳- صفحه پشت جلد

صفحه روي جلد :
– نام و نشان ساز مان تهيه كننده قيد مي شود.
– عنوان نشريه قيد مي شود.
– تصوير متناسب با موضوع ، طرح مي شود.
– نام فرد ، واحد يا مركز تهيه كننده ، قيد مي شود.
– نام ناشر ، شماره و تاريخ انتشار ( براي زمان انتشار نهائي ) قيد مي شود.
– گروه هدف هر پمفلت بهتر است قيد شود.

صفحات داخلی :
– با نام خدا آغاز مي شود.
– در مقدمه اهميت موضوع قيد می شود.
– از تصاوير مناسب با شرايط محلی استفاده مي شود.
– از تنوع رنگ استفاده مي شود.
– ادبيات به كار رفته ، ساده و قابل فهم مي باشد.
– پيامها كوتاه بوده و براي گروه هدف پمفلت مفهوم مي باشد.

صفحه پشت جلد پمفلت:
– در صورت نياز از هشدار يا شعار، آيه، روايت يا نقل قول ( يكي يا چند مورد ) استفاده مي شود.
–  نشاني و شماره تماس جهت پاسخگوئي به سوالات قيد مي شود .

– تذكر : ويژگي يك شعار خوب استفاده شده در پمفلت عبارت است از : ساده و صريح باشد . مخاطب شعار معني آن فورا بفهمد( يعني فرصتي را براي فكر كردن در باره منظور از طرح شعار از دست ندهد) مثبت باشد( دعوت به انجام يك رفتار باشد .با فعل مثبت تمام شود)دراندازه و جاهاي مختلف كارآئي داشته باشد. مرتبط با هدف كليدي برنامه آموزشي باشد.
– تذكر : قبل از تهيه پمفلت مي بايست تا حد امكان وضعيت اطلاعات گروه هدف مورد آموزش، نوع رفتار هاي أنها و در صورت امكان بررسي نگرش گروه هدف يا نمونه اي از آن بررسي شده و رسانه ياد شده به قصد تغيير دانش، نگرش يا أموزش يك مهارت رفتاري تهيه شود.
– تذكر : طرح اوليه پمفلت مي بايست در گروه هدف تعيين شده چند نوبت پيش آزمون شود و به دنبال نظر سنجي تغييرات لازم تا جائي انجام شود كه ۹۰درصد افراد همان معني را كه منظور طراح پمفلت است از عكس ها و نوشته ها داشته باشند.عكس ها و نوشته ها را دوست بدارند. هيچ پيشنهادي براي تغيير پمفلت نداشته باشند.
– تذكر : نعيين محتوي بر اساس اولويت بندي به صورت زير تهيه مي شود.

نمونه سوالاتي كه به عنوان راهنماي پيش آزمون به قصد تغيير و اصلاح مطالب و تصاوير پمفلت ( و همچنين ارزشيابي پمفلت ) مي تواند به كار رود عبارت است از :

  • چه اطلاعاتي دريافت كرديد ؟
  • به نظر شما معني اين نوشته چيست؟
  • اين تصوير چه چيزي را مي خواهد نشان بدهد ؟
  • آيا به شما مي گويد كاري انجام دهيد ؟
  • آگر بله ، چه كاري ؟
  • آيا نوشته با تصاوير هماهنگي دارد ؟
  • در اين صفحه از چه چيزي خوشتان آمد ؟
  • چه چيزي را دوست نداريد ؟
  • آيا كلماتي در اين جا نوشته شده است كه شما معني آن را متوجه نشده باشيد؟
  • كدام كلمات ؟
  • به جاي اين كلمه بهتر بود از چه لغات ديگري استفاده شود ؟
  • مهمترين پيام اين جملات و تصاوير چيست ؟
  • در اين پيام چه تغييري بدهيم بهتر است ؟
  • در اين تصوير چه تغييري بدهيم بهتر است ؟
  • ما مي خواهيم اين مطلب بهتر شود و به راحتي براي افراد قابل درك باشد ، شما فكر مي كنيد ، چگونه اين كار امكان پذير است ؟
نکات خواندنی در مورد کاتالو... روش هایی برای طراحی یک بروش... نکاتی در خصوص طراحی کتابهای... طراحی جلد کتاب