۲۱ آبان ۱۳۹۶

بولتن یا«خبرنامه» ابزاری است برای اطلاع رسانی به طیفی از مخاطبین خاص، با علایق مشترک، که درباره رویدادها، گزارش ها، یا اخبار مرتبط با یک موضوع، روشنگری کرده و رابط بین یک سازمان، شرکت یا کسب و کار با مخاطبان آن می شود.  در یک تعریف کلی، یک نشریه داخلی، یک بولتن سازمانی و مجله ادواری، حتی یک اطلاعیه خبری سازمانی، «خبرنامه» به شمار می رود.
یکی از اهداف اصلی تولید بولتن، ارایه آن به مخاطبان درون و برون سازمان است، تا بدینوسیله واحدهای روابط عمومی بر اساس سیاست‌گذاری‌های خود اطلاع‌رسانی مناسبی به مخاطبان خود داشته باشند.
امروزه برای کارآیی و تاثیرگذاری بیشتر «خبرنامه الکترونیک»، روش های متفاوتی وجود دارد و از فناوری های مختلفی برای ترویج و توسعه آن استفاده می شود، اما هنوز هم کیفیت محتوا، عنصر اصلی خبرنامه است.

انواع محتوا برای«خبرنامه»
«خبرنامه» ممکن است اشکال مختلفی از محتوا را در بر داشته باشد. این وسیله به عنوان ظرفی عمل می کند که استفاده کنندگان آن، بسته به شکل و نوع فعالیت خود، آن را از مظروف خود پر می کنند. این درون مایه ممکن است یکی از موارد زیر باشد:
۱- یک گزارش کاری که در نقش ابزار اطلاع رسانی درون سازمانی عمل می کند و اطلاعات مرتبط با اعضا و کارکنان سازمان را برای بهره برداری های داخل سازمانی منتشر می کند.
۲- یک نشریه سازمانی که فارغ از جنبه های درآمد زایی و بدون چشم داشت مالی طیفی از خوانندگان را از نظر محتوایی تغذیه کرده و با جهت گیری خاص خود منتشر می شود.
۳- یک  ابزار در داختیار روابط عمومی سازمان که در جهت تبلیغات سازمانی از آن استفاده می شود.
۴- یک مجموعه از مقالات و محتواهای علمی که بدون گرایش های سیاسی به طیفی از مخاطبان مرتبط و علاقه مند ارسال می شود.
۵- یک وسیله دعوت برای فراخوان افراد مختلف، اعم از خبرنگاران و سایر فعالان رسانه ای که قرار است در یک نشست خبری، گردهمایی علمی یا یک همایش و سیمنار شرکت کنند.
۶- و همچنین ابزاری برای مقاصد بازاریابی و فروش شرکت

گام های اساسی تولید «خبرنامه»
تهیه، تولید و ارسال یک خبرنامه امری است که به قول قدما از جنس «سهل و ممتنع» محسوب می شود. نوشتن یک خبرنامه در وهله اول کاری ساده است. گفته می شود اگر کسی توانایی مخاطب قرار دادن شخص دیگری را دارد و می تواند به سادگی مفاهم و منویات ذهنی خود را به مخاطب منتقل کند، به همان سادگی می تواند مطلبی را روی کاغذ آورده و با کمی نظم و ترتیب و انسجام الحاقی، آن را تبدیل به یک مقاله و یا محتوا کرده و به طیفی از مخاطبان ارسال کند.

فرآیندهای تولید و ارسال «خبرنامه» الکترونیک
۱- محتوا:محتوا می تواند حاوی خبر، مقاله، لینک، عکس، نشریه، دعوت نامه، اطلاعیه یا هر محتوای دیگر باشد.
۲- قالب:«خبرنامه» مانند مجلات و نشریات دیگر باید ظاهر یکسانی داشته باشد.ویژگی هایی مانند فونت، عکس های گرافیکی، بخش بندی، تیترها، لینک ها و طبقه بندی مطالب نباید در نسخه های مختلف تغییر زیادی کند.
۳- مدیریت ارسال:هنگامی که بخش های محتوا و قالب «خبرنامه» ایجاد شد، باید برای مشترکان یا مشتریان یا افرادی که اسامی آن ها در فهرست از پیش تعیین شده قرار دارد، ارسال شود.

برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و مشتریان، وجود سیستم ثبت نام در «خبرنامه» الکترونیک در بخش روابط عمومی یک سایت یا وبلاگ ضروری است.

ملاحظات، ضرورت ها و کاکردهای موثر «خبرنامه» الکترونیک
۱- باعث ارتباط طولانی مدت با مشتری می شود.
۲- حس وفاداری مخاطب نسبت به سازمان یا شرکت را تشدید می کند.
۳- ارتباط سازمان با مشتری های قدیم را محکم تر می کند.
۴- تلاش های شرکت ها را در امر تجارت قوت می بخشد.
۵- منافاتی با داشتن وب سایت، تبلیغات یا مسائل دیگر تجاری ندارد، بلکه باعث تقویت آن ها می شود.
۶- با ایجاد پالس های منظم، مانند قلب شرکت یا سازمان عمل می کند.
۷- نتایج سریع و قابل محاسبه و پی گیری به دنبال دارد و می توان تعداد کلیک ها و سایر اطلاعات مرتبط را بررسی و داده های قابل برنامه ریزی استخراج کرد.
۸- مصرف کاغذ را کاهش داده و ضمن کمک به صرفه جویی اقتصادی سازمان به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.
۹- اطلاع رسانی لحظه ای را میسر می کند.
همه این موارد باعث شده است «خبرنامه» های الکترونیک به عنوان یکی از پرطرف دارترین، قوی ترین و سودمندترین ابزارهای بازاریابی از طریق اینترنت شناخته شوند.با استفاده از آن ها مخاطب قدرت انتخاب در نوع اطلاعات دریافتی را دارد و به میل خود تصمیم می گیرد که در یک خبرنامه عضو می شود و اطلاعات دریافت کند. بخشی از ارزش ذاتی لیست ایمیل هایی که مقصد خبرنامه ها را تشکیل می دهند به همین عنصر اختیاری بودن باز می گردد. همچنین از آن جایی که این اطلاعات در صندوق پستی مخاطب وارد می شود او سر فرصت آن ها را مطالعه خواهد کرد.

اهمیت بالای طراحی جلداهمیت طراحی جلد... نکات طراحی پیش از چاپنکات مهم طراحی پیش از چاپ... سایز های استاندارد کتابقطع استاندارد کتاب... پمفلت چیستروش تهیه پمفلت