۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

رزومه / معرفی نامه ای است شامل خلاصه ای از اطلاعات، تجربیات و سوابق کاری، مهارت های فردی و سازمانی است؛ با توجه به اینکه یکی از مهم ترین بخش ها و ابزارهای بازاریابی رزومه می باشد که می توان آن را بعنوان پشتیبانی برای شغل یا پروژه ها نام برد.داشتن یک رزومه استخدامی مناسب کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید یک موقعیت استخدامی خوب پبدا کنید.

رعایت نکات زیر در نوشتن رزومه بسیار مؤثر خواهد بود:
۱- رزومه خود را بصورت مختصر، مفید و اختصاصی تهیه نمایید. رزومه خود را حداکثر در دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی شما را پیدا کند.
۲- به تخصصها و مهارتهای مورد نیاز محل کار، با تأکید بیشتری اشاره کنید. این موارد را با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارت های مربوطه مورد توجه قرار دهید.
۳- رزومه را بطور واضح و روشن نوشته و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند.
۴- یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخ‌ها، آدرس‌ها و سایر مراجع را با دقت وارد کنید.
۵- رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط‌ های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می‌دهد.
۶- بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را چندین بار مرور کرده و خوب بررسی کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.
۷- حتماُ از رزومه خود پرینت تهیه نموده و در صفحه‌آرایی و انتخاب فونت‌های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده داشته باشد.
۸- به یاد داشته باشید که رزومه جنبه‌ای تبلیغاتی دارد. بنابراین حتی اگر تجربه کاری زیادی هم ندارید؛ در بخش تجربیات کاری رزومه خود، پروژه‌های کلاسی، تجربیات و مطالعات شخصی خود را ذکر نمایید.
۹- هدف شغلی را یا با ذکر یک منصب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی‌های شما و موقعیت معین کاری است.
۱۰- در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید. مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.

حال به چند نکته دیگر اشاره می کنیم که شانس شما را برای پذیرش در رزومه بالا می برد:
نکته ۱: رزومه داشته باشید. رزومه شما شناسنامه‌ شماست. بسیار پیش می‌آید که دوستان و آشنایان برای شما به دنبال فرصت شغلی هستند و به هر کسی می‌توانند، می‌سپارند تا فرصتهای شغلی موجود را خبر دهد. اما رزومه‌ای از شما در اختیار ندارند.
همیشه رزومه داشته باشید و اگر به نزدیکان خود می‌سپارید که برایتان کار جستجو کنند، حتماً به صورت دیجیتال و یا به صورت مکتوب و پرینت کاغذی، نسخه‌ای از رزومه‌ی خود را ارائه دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که طرف مقابل برای خواندن رزومه شما بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه وقت صرف خواهد کرد.
نکته ۲: از رزومه‌های آماده استفاده نکنید. این روزها انبوهی از رزومه‌های آماده و نمونه‌های رزومه در فضای آنلاین، به صورت رایگان ارائه شده یا فروخته می‌شوند. این رزومه‌ها شاید بتوانند کمی در مورد موضوعات و عناوین مفید باشند، اما ممکن است به ذهن شما چارچوب‌های نادرست و نامربوط بدهند. ضمن اینکه برای کسی که رزومه‌ی شما را می‌خواند و رزومه‌های زیادی را دیده است، احساس اینکه شما حتی در حد تنظیم یک برگ معرفی خودتان هم توانمند نیستید، می‌تواند احساسی منفی ایجاد کند.
نکته ۳: برای همه‌ی سازمان‌ها از یک رزومه استفاده نکنید. بسیار مشاهده می‌شود که فرد، یک رزومه را آماده می‌کند و آن را برای صد شرکت مختلف ارسال می‌کند. این کار شبیه ارسال ‌اس‌ام‌اس‌های عمومی برای تبلیغات است و همانطور که می‌دانید این شیوه اثربخشی بسیار کمی‌ دارد. به جای ارسال رزومه برای صد شرکت مختلف، وقت بگذارید و حتی اگر مجبور شدید برای ۵ شرکت (یا حتی یک شرکت!) رزومه طراحی کنید و بفرستید. اما آن رزومه را به صورت بسیار حرفه‌ای تنظیم کنید.
نکته ۴: سازمان‌های بزرگ و سازمان‌های کوچک در رزومه‌ی شما به دنبال قابلیت‌های متفاوتی هستند. معمولاً سازمان‌های بزرگ، نیروی تخصصی را ترجیح می‌دهند. اگر کسی قرار است متخصص شبکه باشد، دوست دارند در تمام بخش‌های رزومه‌اش در مورد فعالیت‌های شبکه‌ای ببینند و بخوانند.
نکته ۵: شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بین‌المللی عموماً نگاه متفاوتی به رزومه دارند. برای شرکت‌های بین‌المللی، تفریحات شما، گردش‌ها و مسافرت‌ها، کارهای داوطلبانه، مسئولیت اجتماعی و … مهم است و همیشه در رزومه مورد اشاره قرار می‌گیرند. اینکه یک مهندس الکترونیک به تنیس هم علاقه دارد و این مطلب را در رزومه‌ی خود می‌آورد برای فرهنگ کسب و کار بین‌المللی نه تنها عجیب نیست بلکه مفید و موثر نیز هست. اما در رزومه‌ ارسال شده برای یک شرکت ایرانی، ممکن است بی‌معنی تلقی شده یا حتی به عنوان یک امتیاز منفی در نظر گرفته شود.
نکته ۶: قبل از هر چیز باید دقت کنید که رزومه‌ شما حذف نشود. معمولاً به دلیل تعدد رزومه‌های دریافتی، کسانی که مسئول بررسی رزومه‌ها هستند، تعدادی از آنها را کنار می‌گذارند. عوامل متعددی می‌تواند باعث شود که رزومه‌ی شما به سادگی کنار گذاشته شود. قالب‌بندی نادرست و نامرتب، اشتباهات تایپی، حجم خیلی زیاد مطالب، فونت نامناسب و غیررسمی از جمله مواردی هستند که ممکن است شانس بررسی‌های بعدی را از رزومه‌ی شما بگیرند.
نکته ۷: برخی نکات خیلی ساده نیز می‌تواند تاثیر خوبی روی حس خواننده از مطالعه‌ی رزومه‌ی شما داشته باشد. به رزومه خود ساختار بدهید. اطلاعات تماس و سوابق حرفه‌ای و تحصیلات و … را با جدول‌بندی مناسب و کارهای ساده‌ی گرافیکی از هم تفکیک کنید. از فونت‌های رسمی (در فارسی مثل نازنین، لوتوس، میترا و در انگلیسی تایمز نیو رومن) استفاده کنید.
نکته ۸: همه چیز را در رزومه ننویسید. انسانها به سادگی در دام قضاوت گرفتار می‌شوند. جز در مواردی که مجبور هستید، اطلاعات بیهوده و اضافی در رزومه ننویسید. مجرد و متاهل بودن اگر از پیش‌نیازهای شغل نیست و در آگهی‌ها به طور مشخص در مورد آن صحبت نشده، یک مسئله‌ی کاملاً شخصی شماست و با نوشتن آن اطلاعات این احتمال را ایجاد می‌کنید که طرف مقابل در مورد شما پیش‌قضاوت داشته باشد.
نکته ۹: حتماً نباید سابقه‌ی کار زیادی داشته باشید. برخی فکر می‌کنند برای اینکه رزومه بنویسند باید سابقه‌ی کار زیادی داشته باشند. حتی یک دانشجو نیز می‌تواند رزومه داشته باشد. در این نوع رزومه باید سهم بیشتری را به اطلاعات تحصیلی، پژوهش‌ها، علاقمندی‌ها، مهارتها، توانمندی‌ها و انگیزه‌هایی که برای به دست آوردن موقعیت جدید دارید اختصاص دهید.

رزومه، الزاماً برای استخدام نیست. همیشه رزومه‌ای از خودتان داشته باشید و آن را به کامل‌ترین شکل ممکن (شاید در چند صفحه) و برای هر کار و سازمانی، منتخبی از آن رزومه را ارائه کنید.

 

پروپزال چیست؟ روزنامه نگاری یا خبرنگارروزنامه نگاری فیلمنامه نویسیچگونه فیلمنامه بنویسیم؟... نحوه نگارش نمایشنامهنحوه نگارش نمایشنامه...